Hej då Reign | mina tankar efter seriefinalen

 
Reign har varit en stor del av mitt liv under dess tid. Reign har varit en av mina favoritserier. Serien och karaktärerna har växt säsong till säsong, avsnitt till avsnitt. Vi har fått uppleva födsel, men vi har även fått uppleva alldeles för mycket död. Men nu är det över. Nu, den 17 juni 2017, är Reign över. Vi kommer aldrig mer att få se en av de bästa karaktärerna på tv igen, Mary. Vi kommer aldrig få se Elizabeth slåss mot orättvisor i en mansdominerad värld igen. Vi kommer aldrig få se Francis igen, eller Bash, eller Catherine. Vi kommer inte få en enda mer fantastisk scen mellan alla ladies in waiting. För nu är det verkligen över. Drottningen är död. Reign är dött. Det är slut. 
 
Problemet är bara, att slutet inte kändes tillräckligt överhuvudtaget. Detta trots att serien redan innan säsongen visste att det skulle bli den sista. Det var antagligen ett fel som redan existerade i planeringen, i handlingen och dess långsamma fart. Men det var ändå ett fel som bör ha hanterats bättre i detta avslutande avsnitt. För nu känns det tomt, för Reign avslutades på bara några sekunder. Utan något hint på vart alla karaktärer egentligen är just nu, eller på väg. 
 
Alla dessa problem, all denna otillräcklighet, kommer egentligen från att man väljer att hoppa fram 21 år. Man väljer att hoppa över halva deras liv, enbart för att visa Mary dö. Dessa 21 år, hade behövt en femte säsong. En femte säsong som Reign faktiskt planerade att de skulle få, men ändå en femte säsong som aldrig fick upptäckas. Tråkigt nog. För jag tror, att om Reign hade fått en till säsong, så skulle denna saga ha avslutats perfekt. Då hade vi fått ett riktigt avslut. Men nu fick vi inte det. 
 
Men vi fick ändå Francis. Vi fick ändå Bash. Vi fick ändå Lola, och alla andra människor som togs ifrån oss alldeles för tidigt. Vi fick ett fint farväl till de karaktärer som vi lärt känna genom åren. Men jag tycker ändå att serien fick säga adjö alldeles för tidigt. Jag tycker ändå att avslutet blev alldeles för tvärt. För efter denna korta tillbakablick där vi fick se Mary's liv, så var allt vi fick ett ekande mörker. Så jag är besviken. Främst eftersom att det här var ett bra avsnitt, men inte ett bra avslut. Men även för att det känns så otroligt ovärdigt. Vi vet allihopa att denna serie och dessa serieskapare har potential att skapa magi. Att skapa det som ingen trodde var möjligt. Så varför gjorde de inte det denna gång? Reign var en stor del av mitt liv. En magisk del av mitt liv. Men nu har den delen tagits bort, och trampats på. Och det gör ont. 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: