Bokrecension | lord of shadows

Lord of Shadows. Årets, för mig, främsta bokrelease. Den släpptes i maj, jag fick den i början av juni och läste ut den kort därefter. Jag tror ingen bok kommer att kunna slå Lord of Shadows i år, för det här var verkligen fantastiskt. Rakt igenom. Jag brukar ha problem med vissa Cassandra Clare böcker, att handlingen kanske inte är så intressant trots att karaktärerna är fantastiskta. Men denna var verkligen ett undantag. För vi fick action, samtidigt som vi fick våra fantastiska karaktärer i Emma, Julian och gänget - och det var det som gjorde den här boken så bra till slut.

En till aspekt som jag tyckte var fantastisk, var det faktum att mycket tid spenderades på London institutet istället för deras egna i Los Angeles. London är min favoritplats i Cassandra Clare's böcker, och därför var det extra roligt att majoriteten av boken utspelades dig. Detta bidrog även med ett antal Will Herondale referenser, tillsammans med det faktum att Kit då är en Herondale. Anledningen bakom varför de var så mycket fokus på just London och Herondale, är nog för att The Last Hours är Cassandra Clare's uppkommande triologi, där fokuset ligger på just det tidigare nämnda: London och Herondale.

Det enda som kan ha gjort mig lite besviken med den här boken, var slutet. Det var ett fantastiskt slut, men jag hade redan råkat läsa vad som skulle hända och det förstörde för mig helt och hållet. Det fick ingen emotionell reaktion av mig överhuvudtaget. Men turligt nog tog boken slut väldigt tvärt efter den hemska händelsen, vilket betyder att vi kommer få the aftermath i nästa bok. Då kommer jag nog istället påverkas av det som hände i slutet av Lord of Shadows.

Men förutom mitt egna dumma beslut att gå in på en Shadowhunter-wiki innan jag läst ut boken, så var det ingenting som gjorde mig besviken överhuvudtaget. Detta var ren magi, i en väldigt tjock bok. Det var skönt att Emma och Julian faktiskt hanterade sina känslor gentemot varandra. Det var kul att vi fick lite mer fairy-fokus, då de andra böckerna mer handlar om vampyrer, magiker och varulvar. Det var kul att vi fick så många fina nya kärlekspar, samtidigt som det var sorgligt att vi fick säga farväl till flera välkända ansikten. För mig blir Cassandra Clare bättre och bättre, vilket Lord of Shadows bevisar, och jag vill aldrig att hon ska sluta skriva böcker i denna otroliga värld hon skapat.