Första intryck av The White Princess

 
Det här är en serie som kom från ingenstans, utifrån mitt perspektiv i alla fall. Vi fick The White Queen, sedan blev det tyst och helt plötsligt så kom en nyhet kring The White Princess och därifrån fick vi en helklar serie bara några månader senare. Jag älskade The White Queen så jag blev självklart jätte glad när jag hörde om det här, men det som är intressant är att jag nästan helt och hållet ändat åsikt kring Philippa Gregory. Hon var min första favoritförfattare, men nu när jag faktiskt börjat tycka om människorna hon skriver om på riktigt, vet jag inte om jag längre kan ge henne min support. Hon förminskar historiska kvinnors personligheter och styrkor i och med att enbart betona dess kärleksliv. 
 
Därför tycker jag dock om serierna mer. För dem bidrar med modernare tolkningar, vilket även The White Princess visar i sitt första avsnitt. Självklart får vi den manlinga dominansen och våldtäkt (det är ändå 1400-tal), men vi får även se hur planerat allt är utifrån kvinnorna i serien - samt att Elizabeth redan har beslutat sig för att inte bli besegrad av Henry. Tycker det är otroligt uppfriskande att kolla på, istället för att historiska kvinnor ska förminskas. Efter det här första avsnittet har jag ingenting emot att skådespelarna har bytts ut. Tyckte det här var jätte intressant (då det är den period av Tudor-dynastin jag kan minst om) samt jätte bra gjort. Ser fram emot nästa avsnitt.
 
 
Postat av: Lena

Just därför gillar jag Philippas böcker har läst en hel del böcker från samma tid och det fokuserar bara på slagsmål efter slagsmål och manligt så det är rätt skönt att även se en "mildare" sida av saken också och jag tror definitivt inte att dem var så snälla, milda och missförstådda som dem speglas i dessa böcker men skönt att läsa något lättare från denna tid också. Dock är jag sjukt nyfiken på serien som verkar mörkare än TWQ! Ska bara försöka hitta en fungerande länk till första avsnittet!

Svar: Ja, mitt problem med hennes böcker är dock inte slagsmål och det! Det är mer att hon förminskar kvinnliga karaktärer som sagt. Hon förstörde Anne Boleyn helt och hållet i sina böcker, som är världens coolaste historiska individ. Så stark och så otroligt viktig, men allt hon är i Gregory's böcker är en individ i Henrys kärleksliv. I princip. Men tyckte verkligen om det första avsnittet av The White Princess!
Emelie Karlsson

2017-04-17 @ 18:09:04
URL: http://livinginfictionalworlds.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: