Temavecka #3: filmatiseringar som indirekt handlar om Jane Austen

 
 
1. AUSTENLAND
Först och främst, hur den indirekt handlar om Jane Austen. Austenland handlar om en kvinna som åker till en Austen-inspirerad nöjespark, där hon ska hitta sin gentleman. Jag måste ändå säga att jag älskade den här filmen när jag såg den - även fast den var otroligt löjlig, samt hade en ganska stor avsaknad av kvalitet, så var konceptet så intressant för mig, så att jag tyckte om det.
 
2. LOST IN AUSTEN
Det här är det enda på den här listan jag faktiskt inte har sett, utan bara hört saker om. Lost In Austen handlar om en brittisk tjej som bor i nutida London, men sedan märker att hon bytt plats med Elizabeth Bennet. Det här är även en mini-serie, med fyra avsnitt. När man hör det här konceptet dem har med handlingen, förväntar man sig antagligen inte så mycket. Men Lost In Austen har faktiskt både kända namn och bra betyg.
 
3. THE JANE AUSTEN BOOK CLUB
Den här filmen hade jag otroliga förväntningar på innan jag såg den, enbart för att den handlade om en bokklubb med Austen-böcker. Samt skådespelarna i Hugh Dancy och Emily Blunt. Men jag tyckte verkligen inte om den här filmen! Egentligen kommer jag inte ihåg varför, eftersom det var väldigt länge sedan jag såg den, men det var en besvikelse. Liknande filmer behöver en viss "mysfaktor" vilket den här saknade.
 
 
Under den här veckan, kommer ett avsnitt komma upp varje dag som handlar om klassiker, jag har dock valt att använda det här med som "klassiskt" och kommer bland annat gå igenom perioddraman och filmatiseringar av klassiska böcker. Det här är en del av onsdagstemat och Karin, Elsa, Felicia och Sara kommer också skriva inom detta. Min twist är att hylla kvinnor, därför ska det handla om kvinnliga huvudroller i perioddraman och kvinnliga författare bakom böckerna. Här handlar det om Jane Austen, och filmatiseringar som är indirekta till hennes skapelser.
Postat av: Saras Serieblogg

Jag kan ju passa på att nämna en film som jag själv inte blev särskilt förtjust i, men som jag minns att du gillade - The Rewrite! Jane Austen utgör ju inte ett jättestort tema i filmen men indirekt så spelar hon en liten roll ;)

Svar: Haha ja den tyckte jag allt om! Dock förstår jag verkligen varför folk inte tycker om den!
Emelie Karlsson

2016-09-28 @ 16:08:20
URL: http://seriereflektioner.blogg.se/
Postat av: Lena

Åh Austenland är ju så bra! Haha nörderi på hög nivå :) miniserien är okej inte den bästa men jag kanske hade för höga förväntningar på den eftersom många gillade den.
Gillade Jane Austen book club men som sagt den är ju modern och inte ett kostymdrama och det gäller nog att ha läst böckerna för att förstå vissa saker i den

Svar: Ja känner nog detsamma med den sista filmen! Jag skulle nog tycka om den mer om jag såg den nu!
Emelie Karlsson

2016-09-28 @ 17:31:21
URL: http://livinginfictionalworlds.blogg.se
Postat av: Tilda Barkselius

Har faktiskt ite sett någon av dessa även om jag hört talas om både 1:an och 3:an :/

2016-09-28 @ 19:23:28
URL: http://tilda.vione.co
Postat av: film&serier bloggen

jag har faktiskt inte sett någon utav dessa filmer, men den i mitten, Lost in Austen, verkar ju bra!

Svar: Ja, faktiskt. Då får man 3h av det också! Då det är en mini-serie!
Emelie Karlsson

2016-09-29 @ 08:01:21
URL: http://filmandserier.blogg.se
Postat av: Filippa

Jag ÄLSKAR Lost in Austen!! Har sett den minst 10 gånger! Du borde se den :)

Svar: Åh vad kul!! Då tänker jag nog verkligen kolla in det, har velat i flera månader!
Emelie Karlsson

2016-09-29 @ 16:49:43
URL: http://filippafangirls.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: