Movie review | doctor strange

«A former neurosurgeon embarks on a journey of healing
only to be drawn into the world of the mystic arts»

Jag har varit skeptisk enda sedan Cumberbatch fick rollen som vår fantastiska Stephen Strange. Visst ser han ut som honom, men klarar han av den egoistiska personligheten? Jag är lite smygkär i just Stephen Strange, så jag höll ändå tummarna för det bästa. Jag har till och med undvikit alla förutom den första trailern för inte få några förutfattade meningar, för jag vill ju ändå att Marvel ska lyckas med att skapa en bra ny karaktär! Men för att ha det lite extra roligt, kan vi ändå ta upp mina farhågor med just Doctor Strange.

• Benedict Cumberbatch först och främst. Mitt främsta problem är egentligen inte att det just är Cumberbatch. Mitt problem är att han är känd! Jag tycker ofta inte om när Marvel, eller liknande, använder sig av populistiskt kända skådespelare! Jag vill ha människor som Chris Evans - som Mark Ruffalo! Inte någon som drar in publik. Jag vill ha någon som brinner för det. Så jag hoppas Cumberbatch gör det!
  • Visst ser den inte lite dull ut? Vad jag har fått fram från den enda trailer jag har sett, är att det varit alldeles för mycket färgglada effekter - och med alldeles för mycket färgglada effekter, blir det tråkigt! Jag vill helst att det ska vara diskret. Att det ska vara som Captain America, där man faktiskt kan bli investerad i berättelsen! Förbokade en plats längst bak, så att jag inte behöver vara alldeles för nära - och få ont i ögonen. I fall att, liksom!

Problemet med det här dock - är att de filmer inom Marvel man har lägst förväntningar på, oftast är dem bästa. Har det någonsin funnits en scen, som verkligen definerar Marvel så bra, som scenen när Strange flyger iväg upp mot Dormammu? Nej, och det är väl egentligen det som utmärker just den här filmen. Folk kallar den annorlunda, men det här, det här är vad Marvel är för mig. Precis det här! Benedict Cumberbatch, som spelar den arroganta och egocentriska Stephen Strange, briljerar i sin roll - och bidrar med en länk i Marvels cinematiska universum. En länk mellan magi och det mer verklighetstrogna, och detta behövs verkligen! Nu när vi både har Avengers och Guardians of the Galaxy.

Så min första farhåga, är helt och hållet bortblåst. Cumberbatch - tillsammans med andra kända skådespelare i den här filmen höjde den ett antal snäpp, för det här hade inte fungerat utan bra skådespeleri! McAdams är den enda kollega som har accepterat allt övernaturligt direkt och är en fantastiskt tillgång. Mikkelsen var en nödvändigt liten skurk! Samtidigt som Marvel tog ett väldigt bra beslut när man ändrade kön på The Ancient One och använde sig av Tilda Swinton - annars hade filmen varit extremt mansdominerad.

Det enda jag kan komma att klaga på är min andra farhåga - effekterna. Jag kan acceptera dem som liknar Inception i dess diskreta sätt, men inte det kaleidoskopiska. Det blev alldeles för jobbigt att kolla på med, som sagt, alla dess färger - så det var skönt att filmen var så kort som den var. Men förutom det här, har jag inte någonting alls jag kan klaga på. En intressant introduktion av skurken Baron Mordo i efterscenerna, ett antal bra nya karaktärer, en bra lättbesegrad och liten skurk vilket inte tar för mycket fokus! Det är så här Marvel ska vara - det är så här jag vill att Marvel ska vara! Snyggt med hög kvalitet. Sarkastiska superhjältar med levande mantlar. Jag vill ha överraskningar - och det är precis vad Doctor Strange gav mig!

Spara
Spara
Spara
Postat av: Karin

En fråga, hur bra var Mads Mikkelsen? :)

Svar: Han var inte med som mycket som sagt! En liten skurk! Men jag tycker han var bra faktiskt. Passade in med alla andra talangfulla skådespelare

2016-10-29 @ 22:26:27
Postat av: Amanda Jona [SPONTAN]

Så kul att få läsa vad du tyckte! Jag gillade i alla fall "Inception"-effekterna (kanske för att "vanliga" slagsmålssceener i superhjältefilmer är det tråkigaste jag vet) och så gillade verkligen Cumberbatch småsarkastiska kommentarer hela tiden ;)

Svar: Ja Stephen ska ju vara en ganska hemsk människa. Han är ju liksom inte världens bästa människa och jag var orolig över att dem skulle ta bort det! Kul även att dem tog saker direkt från tidningarna med "pay the bills". Kul med nya Marvel loggan också och att Thor var med i efterscenerna och bekräftade att Strange ska vara med i Ragnarok! Bästa marvel filmen sedan winter soldier. Har varit så besviken annars på premiärerna. Tex whedons meltdown vis ultron, alldeles för oseriösa antman, katastrofala fox filmerna! Civil war som faktiskt var bra men fortfarande en besvikelse. Så! Bästa sedan winter soldier för mig då den inte var proppfull av bl.a. oneliners och faktiskt kändes som marvel igen

2016-10-29 @ 23:20:41
Postat av: Katrine Larsson

Nu blev jag ännu mera taggad på att se den här filmen. :)