Season review: open heart s1

Vad var bäst med säsongen? Ibland behöver man sånt här - en lättsam serie, en serie där varje avsnitt endast är tjugo avsnitt. En serie som enbart har en säsong. Allt det här var saker jag tyckte om med Open Heart, innan jag kollade på serien. Nu? Jag måste ändå säga att jag blev fäst. Den var otroligt förutsägbar, man visste vilka som skulle sluta upp med varandra och man visste hur allt skulle utspela sig. Men det gjorde ändå ingenting, för man blev ändå så lycklig när det väl inträffade! Nu i efterhand tycker jag faktiskt att det är väldigt synd att den enbart har en säsong, det hade behövts i alla fall en till för att riktigt få en avslutning på det hela. Jag menar - säsong ett slutade med en cliffhanger.

Vad var sämst med säsongen? Om jag inte misstar mig är det här en serie från Nickelodeon - eller Teennick, och inte för att vara fördomsfull. Men säger inte det ganska mycket? Open Heart var lite åt det barnsliga hållet, även fast vi fick uppleva smärta och hantera tunga ämnen så var det ofta inte tillräckligt djupt. Det kunde ha varit mer, jag ville ha mer. Det finns så mycket potential i en sjukhusserie där pappan till huvudrollen är bortsprungen, men den används inte riktigt fullt ut. Sjukhus-delen av serien är ocksåväldigt underutvecklad. Skaparna har inte satsat på något i Grey's Anatomy eller Emily Owens-stuket här inte.

Säsongens sämsta och bästa karaktärer? Svårt, när det är så korta avsnitt och en sådan kort säsong lär man inte riktigt känna karaktärerna. Jag vet att Dylan är modig, jag vet att Hud är drömmig, jag vet att London är en underbar människa och jag vet att Wes och Mikayla är fantastiska vänner. Men det är allt, egentligen. Det är enbart London, Dylan och Hud vi har fått se mer än skalet på. Jag tänker alltså säga att dessa tre är säsongens (och antagligen seriens, eftersom det inte pratas om en andra säsong) bästa karaktärer. Säsongens sämsta karaktärer är Teddy och alla i samma kretsar. Dem var så frustrerande, och så överdrivet löjliga.

Tagline säsong ett: A heartbeat away from the truth. | År: Tvåtusenfemton | Antal avsnitt: Tolv
Postat av: Lena

Trodde detta var en vuxenserie men den är alltså skapt för tonår/yngre vuxna?

Svar: Ja jag tror nog det, kändes i alla fall väldigt ungdoms-anpassat!

2016-06-30 @ 12:38:51
Postat av: Felicia

Den går på teennick i USA men serien är inte amerikansk. Jag vet denna enbart för att Stefan Brogren har varit med och gjort serien. Han är en original degrassi-karaktär. Hon som spelar Mikayla har en jätte stor roll i flera säsonger av degrassi också :). Jag tyckte inte att open heart var speciellt bra, kunde gjorts betydligt bättre.

Svar: Nej, serien är väl kanadensisk? Men att den visas på Teennick visar liksom vilken grupp den söker!

2016-06-30 @ 16:05:46