Samarbete: jag rankar Marvel-skurkarna

Detta inlägg är ett samarbete mellan mig, JuliaElsaSara och Felicia som innebär att vi varje onsdag skriver valfritt om ett tidigare valt ämne. Den här veckans tema blev "villains" och jag tänkte därför göra en lista där jag rankar de flesta av skurkarna som har dykt upp i Marvels filmer. Jag exkluderar Sony och Fox filmer med Marvel karaktärer då dem infact inte är Marvel-gjorda. 
 
 
THANOS
Film: Guardians of the Galaxy, Avengers: Age of Ultron // Varför? Thanos, the mad titan, har ännu inte varit en huvudsaklig skurk i Marvels cinematiska universum men han har ändå visats upp i bland annat de tidigare nämnda filmerna Guardians of the galaxy och Age of ultron. Han kommer dock få en stor roll i de uppkommande Avengers filmerna, infinity wars, tillsammans med sin infinity gauntlet plåga de stackars superhjältarna. Han är mäktigt skrämmande och känns även fast en frånvaro som en självklar etta. 
 
LOKI LAUFEYSON
Film: Thor, Avengers, Thor: The Dark World // Varför? Älskade, älskade Loki med sin sorgliga, sorliga bakgrund. Jag började tycka om Loki när jag fick se den första Thor filmen som egentligen handlade om, för mig, hur Loki fick reda på att han egentligen var adopterad eller mer rätt bortrövad och hade levt en lögn. Jag började tycka så otroligt synd om karaktären och lockades av skådespelarens fantastiskt karismatiska jobb. Han utvecklades mer till det onda under de två andra uppkommande filmerna, alltså Avengers och den andra Thor och han gjorde fortfarande ett utmärkt jobb, mer skrämmande, men man kände fortfarande för honom och det är därför han förtjänar den här andra platsen. 
 
ULTRON
Film: Avengers: Age of Ultron // Varför? Att jag sätter Ultron på en tredje plats förvånar egentligen mig då den läskiga killen som kommer på fjärde plats egentligen förtjänar det mer prestationsmässigt, men egentligen av mig ses som Bucky, ingen skurk utan Bucky. Därför fick Ultron som dök upp i den senaste Avengers filmen hamna här istället. Avengers: Age uf Ultron som enligt mig var lite utav en flopp innehöll turligt nog faktiskt en rätt bra skurk i Ultron - han hade egentligen bra idéer och man förstod vad han ville. Det var även coolt själva konceptet med Ultron och hans samspel i Vision. Därför förtjänar han ändå den här placeringen - han höjde överlag en relativt dålig film. 
 
 
THE WINTER SOLDIER
Film: Captain America: The Winter Soldier // Varför? Winter Soldier är egentligen den enda skurken i Marvel-universumet som på riktigt skrämt mig. Han kändes så utomordenligt farlig och när han gick efter Nick Fury trodde man verkigen att han skulle misslyckas. Tyvärr som jag tidigare nämnde kan jag inte placera denne utmärkta karaktär högre upp på just den här listan då den faktiskt handlar om skurkar och Winter Soldier infact är gulliga Bucky. Men han är iallafall en av de karaktärer Marvel verkligen, verkligen lyckats med. 
 
RED SKULL 
Film: Captain America: The First Avenger // Varför? Det var längesedan jag såg den första Captain America filmen nu som jag faktiskt lite í hemlighet älskar: jag älskar att den inte är lika fjantig som de senaste Marvel-filmerna och att den utspelar sig lite längre bak i tiden. Skurken Red Skull som då är en tidig Hydra-medlem passar då faktiskt väldigt bra in även fast han kan se lite överdriven ut när han väl tagit av sig sin mask. Skådespelaren Hugo Weaving gör ett fantastisk jobb då han är en fantastisk skådespelare och utvecklar verkligen ett riktigt hot som leder någon vart, därför förtjänar den ärade Hydra-medlemmen denna plats. 
 
YELLOWJACKET
Film: Ant-Man // Varför? Ant-Man var precis som Age of Ultron egentligen en besvikelse - som jag nästan visste att den skulle vara och egentligen ingenting stod ut - inte ens skurken. Det enda jag uppskattade med filmen överlag var nog underhållningsvärdet och skådespelarinsatsen - detta gäller även Yellowjacket. Jag tänker inte gå så mycket djupare just i den här skurken och egentligen endast säga att han bidrog med en relativt värdig fight och att dräkten egentligen är den enda anledningen varför han inte kommer pyttelite längre ned på listan. 
 
MALEKITH 
Film: Thor: The Dark World // Varför? Den så opersonliga skurken i den andra Thor filmen, The Dark World, Malekith hade en ganska dålig yta att arbete på tyvärr och därför kanske det inte heller blev det ultimata resultatet. Om man tänker efter så visste man egentligen ingenting alls om just denna skurk - men så brukar det väl vara i Thor-filmerna? Men varför han inte kommer längre ned är därför han faktiskt utgjorde ett enormt och realistiskt hot - han förstörde extremt mycket och man trodde faktiskt för några sekunder att han skulle vinna striden. 
 
 
RONAN THE ACCUSER
Film: Guardians of the Galaxy // Varför? Förlåt mig, Lee Pace, men jag tror verkligen manuset förstörde det mesta för dig här. Den så utseendemässigt häpnadsväckande Ronan The Accuser klev bestämt in på Marvels scen och berättade direkt hur han ville ha det och hur kan skule gå tillväga - han gick till och med så långt att han faktiskt hotade Thanos (dåligt beslut). Men det som egentligen faller platt med karaktären är att det i slutet känns som tomma hot. Vad tillförde han med? Vad gjorde han ens? Ingenting. En bra skådespelare, men en slösad möjlighet. 
 
THE MANDARIN, IRON MONGER, WHIPLASH
Film: Iron Man 1, 2, 3 // Varför? Vad är det för fel på Iron Man skurkarna egentligen? Jag har sett alla tre filmerna ett antal gånger men kan pinsamt nog erkänna att jag nästan endast kommer ihåg den sisatnämnda här, Whiplash, från den andra filmen. Iron Monger vet jag knappt vad det är längre och vad den bidrog med och det enda jag kommer ihåg om Mandarinen i filmen är att han var en störtlöjlig version av Mandarinen i serietidningen. Nej, dessa tre är ingenting att ha och därför kommer de sista på min lista. 
 
Postat av: Elsa

Håller med om Ronan The Accuser - bra skådis med ett dåligt manus. Resterande minns jag knappt... Jo, såklart Loki och Ultron, de minns man. De flesta av filmerna var så länge sen jag såg och därför minns jag knappt skurkarna eller ens handlingen. Minns bara om jag gillade dem eller inte. Iron Man filmerna är mina favoriter (tack vare Robert Downey J.R samt alla underhållande repliker). Thor och Captain America har jag aldrig gillat särskilt mycket tyvärr... Men Avengers är bra :)

Svar: Haha jag är helt tvärtom egentligen! Jag älskar överlag Iron Man filmerna jag med dock, förutom den sista som enligt mig egentligen förstörde trilogin. Förstörde helt mandarinen också! Men älskar den lite seriösare sidan av Marvel och därför är captain Amerika verkligen en favorit
Emelie Karlsson

2015-12-02 @ 15:40:30
URL: http://www.gillafilm.devote.se
Postat av: Saras Serieblogg

Wow, vilken superkoll du har på Marvel!

Svar: Tack så jätte mycket! Marvel är en stor favorit här haha
Emelie Karlsson

2015-12-02 @ 18:44:24
URL: http://seriereflektioner.blogg.se/
Postat av: Karin

Har nog aldrig varit ett Marvel fan. Eller egentligen inte superhjältar alls. Men kanske borde bli ändring på det. Vill säga att jag gillar med DC än Marvel dock.

Svar: Jag vet egentligen inte varför jag fastnade för Marvel, antagligen för att det enda bra DC gjort inom filmvärlden är The Dark Knight - annars har dem ju floppat med lite sämre filmer som bland annat Green Lantern och Man of Steel!! Men på sistonde har även Marvel blivit lite sämre enligt mig med dessa löjliga grejer - ultron och Guardians! Men får se hur det blir i framtiden när DC satsar
Emelie Karlsson

2015-12-03 @ 12:34:11
URL: http://karinsuniversum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: