Nyårstaggen

Nu när årets slut börjar närma sig tänker jag lägga upp ett par nyårslöften som handlar om böcker, filmer och tv-serier som jag skall försöka hålla under nästa år. Jag kommer i listan ta upp vad jag vill läsa och vad jag vill se - även om jag ska ta upp några äldre projekt eller upptäcka nya områden. Jag ska även försöka lägga upp siffror på vad jag vill se och vad jag ska läsa - som bra mål. Den här listans grundidé är tagen från Bokentusiasten, men det finns knappt något kvar därifrån. 
 
 
 
1. DE FILMER JAG TÄNKER SE PÅ BIO NÄSTA ÅR 
Jag blev väldigt besviken av bioåret, eller överlag filmåret, 2015 men jag tror verkligen att 2016 kan bli en förbättring då det kommer ut otroligt mycket superhjältefilmer. Jag tänker dock göra en fördjupning i det här i ett senare inlägg som kommer någon gång under tiden jag är borta 28-30 december och därför tänker jag bara nämna vilka filmer jag ska se här. Dessa är följande - Significance, The Circle, Inferno, Gambit, Star Trek Beyond, Angry Birds, Alice through the looking glass, Captain America civil war, Allegiant, Pride and prejudice and zombies, Deadpool, X-Men apocalypse, Warcraft, Genius, Doctor Strange, Gods of Egypt, Suicide squad och Batman v superman. Listan fylls dock på hela tiden. 
 
2. EN BOKSERIE JAG TÄNKER LÄSA
Jag har letat väldigt mycket efter en bokserie att läsa då jag nyligen läste ut hela Shatter Me-serien och snart hela The Selection-serien och jag tycker det är väldigt svårt att hitta något som lockar mig. Serier är så tidskrävande och jag behöver något som jag verkligen uppskattar men. Men jag tänker nog läsa igenom de två böckerna i Firebird-serien av Claudia Gray för det första - då de faktiskt ligger hemma hos mig och väntar på att bli lästa. Kommer dock förhoppningvis bli mer bokserier utöver den. 
 
3. EN KLASSIKER - FILM OCH BOK VÄG - JAG TÄNKER KOLLA PÅ/LÄSA
Jag brukar oftast ha väldigt svårt för klassiker, inte att läsa dem specifikt, men att faktiskt börja läsa dem. Jag läste The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde förra året och sedan har jag väl läst lite av Ernest Hemingway - utöver det har det knappt varit något jag tänkt göra. Men jag tänker iallafall ge Wuthering Heights av Emily Bronte en chans under tvåtusensexton. Filmklassikern jag väljer är att ge en chans är It's a wonderful life som jag skjutit upp tillräckligt på. 
 
 
4. TV-SERIER ATT KOLLA IKAPP
Seriemaraton är magiska, när man väl hittar något man faktiskt stannar kvar hos - vilket är ett extremt problem hos mig specifikt. Under det här senaste året har jag misslyckats bland annat på att kolla ikapp både Grey's Anatomy och Jane the Virgin. Men därför tänker jag här välja en lite mysigare serie, som är avslutat men kommer ha en revival från vad jag har hört - nämligen Gilmore Girls. 
 
5. EN FÖRFATTARE (SOM JAG INTE LÄST TIDIGARE) JAG TÄNKER LÄSA NÅGOT AV
Det här blir faktiskt inte så jätte svårt som jag trodde det skulle bli när jag väl skrev ner den här punkten, jag har som de flesta andra antagligen har en enorm skara böcker hemma som jag köpt men faktiskt inte läst än. Under julafton fylldes den skaran ännu mer och nu har jag båda böckerna som hittills släppts i Firebird serien och jag har inte läst något av Claudia Gray så, Claudia Gray är den författare jag kommer läsa för första gången nästa år. 
 
6. EN TV-SERIE JAG GAV UPP PÅ MEN TÄNKER GE EN NY CHANS
Jag ger nog upp på ganska många serier - men det finns anledningar för det. Jag gav upp ett flertal maraton som jag nämnde ovanför men jag slängde även bort ett par serier, och jag känner att jag skulle behöva slänga bort ett antal till. Men okej: de jag gav upp på var A to Z, Dominion, Extant, Gotham, Grimm, iZombie, Outlander, Poldark. The Librarians och The Messengers. Problemet är dock att jag inte har något lust att kolla ikapp någon av de här serierna - men jag kan säga såhär: jag tänker försöka att någon av de här seriena en ny chans, störst chans att det blir Gotham. 
 
 
7. EN FILMSERE JAG TÄNKER KOLLA IGENOM
Det finns inte så otroligt många, långa, filmserier som jag inte tagit mig igenom. Men en stor jag faktiskt inte har sett så mycket av är älskade Harry Potter. Jag har alltid tyckt överlag att de är sömnpiller och skrattade ihjäl mig på biografen när Harry kom till det där vita rummet - det var störtlöjligt. Men när jag fick reda på att min pojkvän faktiskt verkar ha ett gott öga till den här filmserien så tänker jag också ge den en chans. Så under 2016 ska jag ta mig en tripp till det magiska och faktiskt för en gångs skull se alla Harry Potter-filmerna. 
 
8. FILMER JAG TÄNKER SE SOM JAG MISSAT DE SENASTE ÅREN
År på år så dyker det upp filmer som man verkligen vill se, men som det faktiskt slutar upp med att man inte ser alls - utan nästan glömmer bort helt. Jag har en hel del av dessa filmerna på hög och jag tänker nästa år försöka kolla igenom dessa - avsluta delar som ligger och skräpar helt enkelt. Jag kan inte lista upp alla här för det är väldigt många, men följande är i alla fall exempel från det här året: Hitman, Crimson Peak, Miss You Already m.fl. 
 
9. ANTAL FILMER ATT SE - ANTAL BÖCKER ATT LÄSA
Jag vet inte varför men jag skriver upp alla filmer jag kollar på bland anteckningarna - antagligen för att det är roligt att kolla tillbaka på vad man har sett och vad man har tyckt om det. Det är egentligen lite detsamma med den här bloggen. Det brukar hamna runt 130 filmer på ett år, men jag vill att det ska bli bättre nästa år. Mitt mål är att nästa år se 200 filmer. När det gäller böcker går det aldrig lika bra, jag hade ett mål på 30 böcker men det blev tyvärr ett uppehåll över halva året där jag inte läste något alls så jag nådde verkligen inte detta. Men jag tänker göra detsamma och säga att jag ska försöka läsa 30 nästa år också. 
Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

den snor jag! :)

Svar: Gör det du! :)
Emelie Karlsson

2015-12-26 @ 15:45:55
URL: http://efji.blogg.se/
Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

gör kanske om den liten men ja :D

Svar: Haha, ja det är självklart! Anpassa den efter dig, vilket jag gjorde till mig med den här listan! :)
Emelie Karlsson

2015-12-26 @ 15:51:23
URL: http://efji.blogg.se/
Postat av: Saras Serieblogg

Vilken rolig lista, jag gör nog en liknande! Att du inte gillar Harry Potter kan bero på att du inte har läst böckerna före filmerna (eller?) :)

Svar: Det kan nog vara så! Var även ganska längesedan jag gav dem en chans . Vi får se vad jag tycker sedan!
Emelie Karlsson

2015-12-26 @ 18:06:36
URL: http://seriereflektioner.blogg.se/
Postat av: Elsa

Det här får jag nog också ta och hoppa på om det är ok :) Har så mycket jag vill se under 2016!

Svar: Ja, jag med haha!
Emelie Karlsson

2015-12-27 @ 02:06:31
URL: http://www.gillafilm.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: