Thor: The Dark World (2013)

 
Thor: The Dark World (2013)
 
"Nu tvingas Thor kämpa för att rädda Jorden och De nio världarna från en mystisk fiende som föregår universum självt. I efterdyningarna av Marvels "Thor" och Marvels "The Avengers" kämpar Thor för att återställa ordningen i kosmos. Men en forntida art ledda av den hämndlystne Malekith återvänder för att försätta hela universum i mörker. Thor måste nu inleda sin hittills farligaste och personligaste resa, en resa som återförenar honom med Jane Foster. Han kommer att bli tvungen att offra allt för att rädda oss alla."
 
Mitt betyg: 7.5/10
 
När Thor: The Dark World kom ut den näst sista oktober förra året så skrev jag en kort recension på min dåvarande blogg, den började såhär: "först när jag såg filmen, blev jag besviken, jag tyckte den var för rolig, men sedan kom jag på att Loki alltid har vart en sarkastisk liten jävel. Så filmen är antagligen helt otrolig, jag kan inte riktigt uttala mig om det ännu.". Nu när jag har sett den igen, så kan jag faktiskt ta mig tiden att skriva en ordentlig recension när jag inte är tagen av stunden. 
 
 
Den här gången så var den faktiskt bättre än jag tyckte den var på premiärkvällen, den var inte alls lika löjlig som jag tyckte den var, och egentligen hittade jag nu bara småfel med det hela. Vi kan börja med småfelen i min sena recension: för det första så tänker jag klargöra att jag inte bryr mig det minsta om Janes jordliv. Jag tittar på den här filmen för ett se Thor, och skurkarna, men inte Janes jordliv. Dock så tycker jag om variationen i landskap, och det hjälper London till med. Jane i Asgård känns också helt fel, det enda hon gjorde där var att få Frigg dödad och halva Asgård förstört. Jag känner att jag klagar för mycket på Jane just nu, men mina två sista klagomål handlar om romansen mellan Jane och Thor, och Thor själv. Först så tycker jag romansen sänker den här filmen rätt så rejält, jag vill se välgjorda actionscener, jag vill se superhjältar, jag vill se Thor! Om dom tvunget skulle ha med deras kärlek så kunde dom iallafall ha minskat det. Mitt sista klagomål är faktiskt Thor. Han försvinner bakom Lokis uppvisning, Thor känns ibland inte som huvudrollen i sin egen film.
 
När vi väl har nämnt Asgård i det övre stycket så kan jag faktiskt berätta att det nästan är min favoritsak i den här filmen, Asgård är oemotståndligt vackert. Jag gillar även alla andra små världar i den här filmen, jag tycker det är häftigt. Förutom Asgård så visas även Svartalfheim, som kanske inte var så tilltalande just i den här filmen (eller aldrig), men namnet är en rolig grej i filmen för oss svenskar. 
 
Vad jag mer gillade i den här filmen var självklart karaktärerna, Loki är, tillsammans med Steve, min favorit karaktär i Marvel filmerna, och han lös i den här filmen. Han tog över alla scenerna han var med i och jag kan ärligt säga att den här filmen inte skulle klara sig utan Loki. Vad som även kom som en överraskning för mig var hur mycket jag gillade Heimdall, spelad av Idris Elba (Pacific Rim, Prometheus), jag som knappt la märke till honom i den första filmen. Svaga länkarna bland karaktärerna?
 
"Is not this simpler? Is this not your natural state? It's the unspoken truth of humanity, that you crave subjugation. The bright lure of freedom diminishes your life's joy in a mad scramble for power, for identity. You were made to be ruled. In the end, you will always kneel." -The Avengers 
 
Människorna.
 
"Trust my rage"
 
Sedan finns det självklart specifika scener jag gillade extra mycket, som faktiskt även var mina favoriter när jag såg filmen på bio. Det är bl.a den vackra begravningsscenen med den underbara musiken, Lokis falska dödsscen och även när Loki demaskerar sig inför Thor i deras första scen tillsammans i The Dark World. 
 
Den här filmen är inte lika bra som resten av dom nysläppta Marvel filmerna (The Winter Soldier, Days Of Future Past bl.a), men den är ändå bra, och verkligen värd att se, om inte för filmens kvalité men för Lokis glans och briljans. 
 
Titel: Thor: The Dark World År: 2013 Medverkar: Chris Hemsworth, Tom Hiddleston m.fl Speltid: 112 min Genre: Action, Äventyr, Fantasy
Postat av: TVseries-Hennie

Älskar Loki, alltid så rolig... xP

Svar: Ja, och han är alltid med i dom bästa scenerna! I den första Thor filmen var allt runt om kring honom sorglig och här var halt runt om kring honom helt otroligt!
Emelie Karlsson

2014-08-04 @ 01:13:16
URL: http://tvseries.webblogg.se
Postat av: TVseries-Hennie

Och håller med om allt du sa om Jane. Hon är bara irriterande och i vägen...

Svar: Ja!! Jag kollar ju inte på Thor-filmerna för att få se Jane!
Emelie Karlsson

2014-08-04 @ 01:14:05
URL: http://tvseries.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: