Första intryck av still star-crossed

 
Nej, det här var verkligen ingen höjdare. Egentligen kanske jag förstod att det faktiskt skulle bli såhär, att serien inte skulle bli bra. Men ändå blev jag besviken. Kanske främst eftersom att jag faktiskt tyckte om boken så mycket som jag gjorde. Men det kändes lite som att de slaktade verket skrivet av Melinda Taub i denna pilot. Ingenting var detsamma, för mig i alla fall. Speciellt inte karkatärerna.
 
Om det är något som är viktigt för mig i en bokadaption, så är det faktiskt karaktärerna. Det är främst dem som är boken. Men i Still Star-Crossed tyckte jag inte riktigt att de var värda sina namn. Speciellt inte Escalus, där skådespelaren inte riktigt fungerar för mig. Hade till och med problem med Rosaline. Hon kändes inte alls lika äkta som hon faktiskt gjorde i boken, och jag tyckte verkligen inte om att de skapade en romans mellan Escalus och henne. De var inte involverade från början, knappt överhuvudtaget.
 
Det fanns dock de karkatärer som för mig nästan satte på pricken. Livia, främst, var en av dessa. Men även Benvolio, som verkade ha samma personlighet som visades upp i boken. Tycker också att de mindre karaktärerna var bra gjorda - speciellt överhuvudena i familjerna Capulet och Montague. Bra skådespelarval. Isabelle med, var ett bra skådespelarval. 
 
På tal om Isabelle, tyckte jag att det var bra att Shonda Rhimes valde att faktiskt ha med henne mer i berättelsen. För i boken så är hon bara med i början, och i slutet, då hon faktiskt inte bor i Verona. Kommer bli roligt att lära känna henne mer under den här seriens gång, trots att hon i den här piloten var relativt personlighetslös. 
 
Men förutom karaktärerna, var mitt främsta problem ändå det jag fruktade mest. Kvaliteten. Den var lägre än jag hade förväntat mig, mycket lägre. Tyckte inte om kostymerna, då de såg billiga ut vid inzoomingarna. Tyckte inte om hur Verona såg ut. Tyckte inte om manuset, speciellt inte det för Romeo och Julia. Nej, det var inte mycket som kändes rätt för mig i det här första avsnittet. Men det var ändå bara ett första avsnitt. Ett avsnitt som egentligen inte var med i boken överhuvudtaget. Så jag får helt enkelt hoppas att det blir bättre. 
 
Postat av: Lena

Jag har inte sett den ännu men funderar på om jag ska ge den en chans eller om jag ska spara den och ha maraton senare, kan inte bestämma mig haha.
Tråkigt att du inte gillade den men det kanske vänder, kände desamma efter första avsnittet av The White Princess men det vände ju sedan.

Svar: Ja, The White Princess har gått åt andra hållet för mig haha. Men detta är nog en serie som är bättre att maratonkolla - tror jag!! Brukar nästan alltid vara så med perioddraman! Är just nu bara in it för Benvolio!
Emelie Karlsson

2017-05-30 @ 20:08:32
URL: http://nouw.com/myfictionalworlds

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: