Serier jag har slutat kolla på

 
Ja, jag lever. Ja, jag vet att jag inte skriver så ofta som jag brukade göra. Men vet ni vad? Just nu bryr jag mig faktiskt inte. För ibland känns bloggandet som ett tvång - och det tar bort all glädje från det. Därför har jag nu på den senaste tiden försökt hitta ett mer nyttigt förhållande till min blogg, en balans. Därför blir det inte lika mycket inlägg som det blev förut, men jag hoppas det är okej. Kollar heller inte på lika mycket serier som jag gjorde förut. Skjuter upp avsnitt och slänger vissa i soptunnan. Dessa följande är de jag har slängt i soptunnan. 
 
            13 Reasons Why | Varför? För att det är en väldigt problematisk serie. Bör ha triggervarningar för folk som behöver det. Fy skäms. 
            Shadowhunters | Varför? För att det är en riktigt dåligt filmatisering, samt serie. 
            The Arrangement | Varför? För att den inte var tillräckligt intressant för att ha kvar. 
            Making History & Time after Time | Varför? Har redan nämnt dessa förut, men de var riktigt stora besvikelser. 
            Riverdale | Varför? Uppehållet fick mig att tappa intresse helt och hållet. 
 
Postat av: Felicia

vad menar du med triggervarning? det är ju ganska tydligt vad serien handlar om. På de tyngre avsnitten är de "varningstext" innan själva avsnittet också.

Svar: Ja självklart vet alla vad serien handlar om innan man kollar på den, men man vet inte i vilken grad det kommer visas upp. I och med triggervarning menar jag att dem måste förtydliga allt dem visar som kan vara otroligt jobbigt att se, för människor med liknande problem. Överallt nu har det kommit människor som har gjort egna triggervarningar till varje avsnitt, så att folk faktiskt ska kunna se serien utan att bli helt och hållet förstörda. Tycker att Netflix själva borde ha gjort det.


Problemet med serien är också att den är till viss del glorifierar självmord. Självklart lyfter serien upp ett viktigt ämne, men för mig och väldigt många andra gör serien det på ett otroligt farligt sätt. Att serien (bland annat) visar på att självmord är det enda sättet att bli hörd, att självmord blir en otroligt riktig problemlösning för folk som kollar på serien, och redan vill hitta en slags utväg från allt det hemska som händer i livet. & alla grafiska våldtäkt och självmordscener i serien blir otroligt påfrestande - traumatiskt sätt (våldtäkt) eller önsketänkande (självmord). För om man velat tagit självmord förut, och ser detta nu, blir det för vissa "frestande" att göra det eftersom allt är så grafiskt och utdraget.


Tycker även personligen att serien använder självmordsämnet som något typ av pussellösande, i och med att man "bara vill att han ska lyssna igenom banden så att man vet vad som hände" osv. Otroligt problematiskt och destruktivt.
Emelie Karlsson

2017-04-25 @ 19:29:47
URL: http://frokentv.se
Postat av: Lena

Jag förstår dig helt. Bloggen ska vara något kul och inte ett måste!

Nu har jag inte sett mer än 3 avsnitt av 13 Reasons Why men jag minns att jag tyckte det var riktigt dålig litteratur när jag läste boken, gillade inte den alls pga alla karaktärer. Jag tycker inte att serien är jobbig än så länge men jag har ju inte kommit så långt heller men har sett precis samma reaktioner bland mina vänner som det du skriver. Folk tycker att den är jobbig att se på för deras ångest kommer tillbaka över det dem själv varit med om och känslan att omvärlden inte bryr sig alls.

Svar: Ja, det är verkligen en serie som hanteras olika för olika människor. En kanske tycker att den är jätte viktig och att den hjälper en, samtidigt som en annan kanske förstörs helt och hållet av serien. Det är ett otroligt skört ämne att prata om, och min åsikt är ändå att 13 Reasons Why hanterade detta relativt dåligt!
Emelie Karlsson

2017-04-26 @ 06:15:25
URL: http://livinginfictionalworlds.blogg.se
Postat av: Film&serier bloggen

Kan nog hålla med dig om Riverdale, har tappat intresset för den serien lite grann. MEN jag har inte gett upp den serien än, ska se klart på alla avsnitt jag har missat, någon gång :)

Svar: Nej, gjorde det faktiskt igår! Kollade på tvshowtime, såg Riverdale "4 avsnitt" och gav upp! Hade ingen ork, trots att jag verkligen tyckte om den serien när den gick!
Emelie Karlsson

2017-04-26 @ 08:27:55
URL: http://filmandserier.blogg.se
Postat av: Anonym

Hur långt kom du med 13 reasons? Jag tycker den blev mer och mer tydlig hela tiden, och till slut visar att även fast man tror att självmord är den enda utvägen så är det inte det och de gör det utan att skuldbelägga i det här fallet hanna. Det är en fin linje, men helt klart är att tabut kring att prata om självmord måste försvinna och det här är ett sätt att faktiskt nå fram till ungdomar. Min syrra har sett den, alla hennes vänner har sett den, häromdagen satt jag på tåget när två unga tjejer bakom mig satt och diskuterade den på ett jätteklokt sätt hela vägen in till stan. Så den når folk och berör, vilket jag tror är viktigt.

Svar: Ja. Självklart är det här en serie som är viktig för majoriteten. Självklart är det en serie som pratar om ämnen som faktiskt MÅSTE pratas om. Det öppnar till diskussion. Men för en annan typ av människor - är det här otroligt, otroligt destruktivt. Har läst om folk som har tänkt på självmord, sett denna serie och blivit helt förstörda. Har läst om folk som aldrig tänkt på självmord, men ut av den här serien faktiskt börjar tänka på det som en problemlösning. Så man väljer självklart om den här serien är viktig för en själv, men man måste samtidigt tänka på att den är otroligt jobbig för andra. Jag kom till avsnitt 8-9 tror jag.
Emelie Karlsson

2017-04-26 @ 09:27:38
Postat av: Saras serieblogg

Bloggandet ska verkligen inte vara ett tvång! Inspirationen kan tryta i perioder men jag tror nog att om du tar uppehåll från en rad serier du ändå inte gillar osv så kommer du tids nog känna glädje över det hela igen! :) Du ska veta att din blogg är en av de bästa bloggarna, om inte den bästa, jag läser.

Svar: Men vad snällt!! Det betyder jätte mycket Sara!! Har fortfarande inte riktigt inspirationen till att skriva något, men jag tror att den kan komma tillbaka snart. Har bara så mycket att göra samtidigt och då har jag ingen lust att även skriva här. I alla fall inte just nu, Men tror ändå som sagt inspirationen kommer snart igen!
Emelie Karlsson

2017-04-26 @ 10:19:20
URL: http://seriereflektioner.blogg.se
Postat av: Seriemorsan

Ingen som jag följer heller men är lite nyfiken på Riverdale. Kanske ett maraton sedan, vem vet.

Svar: Riverdale är en väldigt spännande serie! Gav bara upp på den för att jag inte orkade sätta på ett avsnitt efter det långa uppehållet.
Emelie Karlsson

2017-04-28 @ 13:00:13
URL: http://seriemorsan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: