Temavecka #5: två girl-power serier som utspelar sig på 1900-talet

 
 

«I want to show the world that I can do more than stand there and look pretty»

 

Snart är temaveckan över, tyvärr! Men vi har i allafall tre inlägg kvar, och vi börjar med att tipsa om feministiska serier som utspelar sig på 1900-talet. Först hittar vi The Astronaut Wives Club, som jag kollade igenom på en dag tidigare i veckan. Den här serien handlar, precis som den säger, om ett par astronauters fruar. Hur dem hanterar att deras män åker upp till rymden, hur dem hanterar orättvisor både i världen och hos NASA. Otroligt starka kvinnor med en otrolig kostymdesign hittar vi i den här serien. En stor favorit för mig bland mini-serier.
 
 
«For every man there was an inferior woman, for every writer there was a checker, said Nora Ephron.
They were the artists and we were the drones»
 
Det här är en Amazons serier, som man skulle "pilotrösta" om, men som precis som alla serierna på kanalen får en hel säsong. Serien har premiär i slutet av oktober, men en pilot finns redan ute som man kan se på. Jag har dock inte sett den här (än), då jag vill spara det till själva premiären, men jag är otroligt taggad inför Good Girls Revolt. En till girl-power serie som utspelar sig på 1900-talet, mer specifikt 60-talet på en tidning. Om ni kollar på Imdb kan ni även se att den här serien har en väldigt bra skådespelarskara, så det här är en självklarhet för mig.
 
 
Under den här veckan, kommer ett avsnitt komma upp varje dag som handlar om klassiker, jag har dock valt att använda det här med som "klassiskt" och kommer bland annat gå igenom perioddraman och filmatiseringar av klassiska böcker. Det här är en del av onsdagstemat och Karin, Elsa, Felicia och Sara kommer också skriva inom detta. Min twist är att hylla kvinnor, därför ska det handla om kvinnliga huvudroller i perioddraman och kvinnliga författare bakom böckerna. Här valde jag att ta upp 1900-talet, och två girl-power serier. Båda dessa är även baserade på böcker.
Postat av: Julia

Bra tips!

2016-09-30 @ 15:40:00
URL: http://juliahw.blogg.se
Postat av: Karin

Såg The Astronaut Wives Club när den kom ut, och den är riktigt riktigt bra. Gillar att ha en serie som utspelar sig på 60-talet i mitt schema. Saknar lite det.

Svar: Ja, den var verkligen bra! Bra att jag ändå tog tag i det och såg serien!
Emelie Karlsson

2016-09-30 @ 17:15:48
URL: http://karinsuniversum.blogg.se/
Postat av: Julia Persson

Bra tips :)

2016-09-30 @ 23:19:03
URL: http://nouw.com/juliaperssonn
Postat av: Dixi Wonderland

Nice :D Såg att Mean girls 2 kommer nästa år :D

2016-10-01 @ 09:40:28
URL: http://dixiwonderland.com/
Postat av: Josefine

Så intressant att läsa :D

2016-10-01 @ 13:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: