Filmrecension: Logan

Vi får en biosalong full av människor som är där för att säga farväl. Kanske är det ett farväl till Hugh Jackman som skådespelare inom Marvel eller ett farväl till en av de främsta karaktärerna i superhjältegenren. Det kanske är ett farväl till Logan - eller ett farväl till Wolverine. Hur som helst är det precis vad vi får, ett värdigt farväl till en av världens kändaste mutanter. Förutom det dock, får vi även en film där en liten tjej skär igenom militärers huvuden. Vi får en film där huvuden sprängs, där alla möjliga ben och kroppsdelar går av. Det blir en blanding utav karaktärsfördjupning och utav våld. En blanding som faktiskt fungerar väldigt bra.

Vad vi tidigare har fått med Wolverine, har inte varit värdigt den karaktär han är. Vi fick ett larvigt försök i X-Men Origins: Wolverine och ett hjärtlöst försök i The Wolverine, som istället blev en hundraprocentig actionfilm. Vad Wolverine som karaktär ska vara är, brutal. Brutal och våldsam. Vilket är precis vad den här filmen är. Det blir en klockren porträttering, samtidigt som vi får de bästa actionscener Marvel någonsin bidragit med. Istället för perfektion och istället för finstilt - får vi äkthet. En äkthet som Wolverine alltid har saknat i filmerna.

Den bästa prestationen dock bidrar egentligen varken Wolverine eller Professor X med. Utan det gör våran alldeles egna Laura Kinney, X-23, vilket var det jag såg fram emot mest innan jag såg den här filmen. Vad Dafne Keen bidrar med till en av serietidningarnas coolaste karkatär, är något så rått och något så äkta att man blir mållös. Laura är fantastisk och ger den här filmen den styrka den behöver.

Logan är en i slutändan en otroligt karaktärsdriven film. Vi får se kända X-Men karaktärer utan dess skal, vi får se vad som hela tiden funnits under ytan när dem inte riktigt är helt okej mentalt eller fysiskt. Filmen är även precis lika våldsam som den är karaktärsdriven, vilket bidrar till ett par fantastiska actionsekvenser. Så biopubliken fick sig ett riktigt farväl - ett farväl i en exceptionell serietidningsfilm. Ett farväl där Wolverine, efter så många filmer, äntligen fick ett hjärta. Ett hjärta som till slut fick slå sina sista slag. Ett hjärta som vi alltid kommer komma ihåg. För det här är X-Men, det här är Logan - det här är Wolverine.

Postat av: Film&serier bloggen

Den här filmen alltså, mååååste bara se den, eller jag vill se den på en gång !! Kommer sakna Jackman som Wolverine!

Svar: Det var verkligen en film värdig Wolverine som karaktär. Hoppas nästan att dem pensionerar Wolverine efter detta, filmmässigt. Ingen kommer att kunna porträttera honom så bra som Jackman.