Första tankar | nya Emerald City & Sleepy Hollow utan Abbie

 
Efter att ha sett avsnittet är jag egentligen i konflikt. Vi har ingen Abbie och det utspelar sig inte i Sleepy Hollow - så det känns överhuvudtaget inte som samma serie längre. Men det är nytt, och det känns som att man har satsat mer på serien den här gången. Samtidigt som man inte har tappat det viktigaste med serien - vilket är känslan den bidrar med, mystiken. Så egentligen skulle man antagligen kunna säga att jag är ganska nöjd. Självklart vill jag ha Abbie tillbaka, självklart vill jag att Crane&Abbie ska leva lyckliga tillsammans för all framtid, samt att serien ska utspela sig i titelstaden. Men det är okej, bara jag får känslan att jag kollar på mitt älskade Sleepy Hollow. Bara man inte glömmer bort vad man förlorat, så spelar det ingen roll vart dem är.
 
Det första avsnittet var faktiskt väldigt bra, för mig. Eftersom att det blir en nystart känns det faktiskt lite som den första fantastiska säsongen. Jag har bara två farhågor som inte får inträffa: Crane får inte ersätta Abbie som han gjorde Betsy Ross - han får ha partners, men ingen så nära som han hade Abbie. Jag tyckte även inte om att dem skippade introt i det här första avsnittet - eftersom jag var väldigt exalterad inför detta innan avsnittet började. Så det var en farhåga, som slog in. Dock litar jag just nu på Sleepy Hollow att som sagt, inte ersätta Abbie. Men problematiskt nog vet man aldrig med fox. Dock valde dem att göra vårt nya witness till ett barn så just nu tror jag inte att dem har några planer på att få ihop Crane med någon.
 
Jag tyckte även om de nya karaktärerna, så mycket jag kunde med dess relativt korta introduktioner. Lite problem uppstod med Diana, eftersom att jag sett henne i Arrow, men det är okej. Det kommer att växa bort. Vi fick även två nya karaktärer som jobbar med det övernaturliga utan att veta det, Alex och whatshisname. På grund av att allt var nytt dock, var det väldigt bra att vi även fick träffa på ett välkänt ansikte. Jenny Mills. Jag håller tummarna för att hon blir ett återkommande ansikte då jag trots allt behöver en rot i just Sleepy Hollow. Överlag är jag ändå otroligt nöjd med den här nya riktningen, trots självklart att Abbie alltid kommer vara saknad.
 
 
Dem har utvecklat den här serien nu under ett flertal år, först för att misslyckas - men den här gången för att faktiskt påbörja en helt ny serie. Emerald City ska vara en mörkare variant av berättelsen om Oz, men handlar självklart fortfarande om våran Dorothy. Hon kommer till Oz genom en storm och märker väldigt snabbt att hon inte längre är i Kansas. Mitt första intryck var att det här var mycket bättre än vad jag trodde att det skulle vara. Jag hade nämligen sett ett antal tidiga recensioner som var otroligt negativa, men jag tyckte faktiskt att det här var bra. Självklart hade jag ganska många problem med helheten, men jag tyckte främst om kvaliteten på bland annat själva Emerald City. Samtidigt som jag tror att Dorothy kan bli en väldigt bra karaktär.
 
Så jag tyckte självklart om hur det hela kom tillsammans, med skådespelare och dräkter och allt. Städerna och landskapet var otroligt vackert, bland annat. Men mitt stora problem är berättelsen. För det kändes som att det under dessa två första avsnitt inte fanns någon. Självklart förstår jag att det enbart är en start, att det handlar om att Dorothy har anlänt samt dödat en av häxorna. Problemet är bara att det för mig inte finns en enda tankegång på vad som kommer hända i framtiden. Först och främst bryr jag mig inte, men sedan visade serien även inget i teaserväg för resten av säsongen. Men - jag tror självklart också att serien kommer att utveckla någon typ av berättelse, och jag älskade som sagt utseendet på allt. Så sammanfattningsvis är jag i efterhand faktiskt positivt inställd till Emerald City. Håller bara tummarna för att andra också är det, så att det inte blir en snabb nedläggning.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: