Filmrecensioner | fantastic beasts och la la land

Det bästa med La La Land är att den är ambitiös på ett sätt många filmer inte är nu för tiden. Den är inte ambitiös i och med framgång, utan ambitiös ut av ren kärlek till film. Självklart är det också ett sätt att framgång på - men det är fortfarande inte detsamma. För det här känns äkta. Det här är på riktigt. En film fullproppad av lycka, kärlek, färger och värme, men även vad filmen i sig ändå behöver - fantastiska prestationer. La La Land blev den film där jag äntligen helt och hållet kunde uppskatta både Emma Stone och Ryan Gosling, vilket aldrig har funnits på kartan förut. Här fick vi se dessa framgångsrika människor på riktigt, vilket också, bidrog till hur rätt den här filmen kändes.

Vad La La La fungerar som, är ett kärleksbrev till Hollywood. Ett kärleksbrev till alla fantastiska filmer som producerats - och en hyllning till filmindustrin. Men det blir även en hyllning till Los Angeles, där utspelningsplatserna är delar av helheten som gör staden. Filmen innehåller alltså många element, vilket bidrar till den briljans vi får uppleva. En ren må-bra-film som jag antagligen skulle kunna se om och om igen. Problemet dock, är att jag inte vill det. Vissa filmer ska man inte röra för mycket. Vissa filmer ska vara oslipade diamanter. Råa, briljanta, äkta. Vilket är precis vad La La Land är.

4 av 5 i betyg

Vissa filmen går hem hos mig, vissa gör inte det. Fantastic Beasts and Where to Find Them gjorde inte det. Självklart är jag självbenämnd som anti-Harry Potter, men det här var ändå något jag förväntande mig skulle vara bra. Vi har fantastiska skådespelare i huvudrollerna, vi har tjugotalet, vi har New York, vi har magi. Problematiskt nog, fungerade inte riktigt magin på den här filmen. För vad vi istället fick var något så underutvecklat och rent ut sagt tråkigt att dem antagligen hade tjänat på att skjuta releasen.

Jag tyckte inte om karaktärerna, eftersom att vi inte fick lära känna dem överhuvudtaget. Jag tyckte inte om handlingen, för man förstod knappt var det var som hände. Jag tyckte inte om skurken, för inget hot presenterades. Jag tyckte inte om magin, för av det fanns det ingenting. Jag tyckte inte om vidundrena, för vi fick inte reda på vad dem var. Jag tyckte inte om New York, för vi fick inte upptäcka staden. Allt var för mig underutvecklad. Allt kunde enligt mig gjorts bättre. Även fast jag aldrig älskat Harry Potter, är ändå de filmerna bättre än det här. Så stanna kvar i England, snälla, för i New York har ni ingenting att hämta.

2.5 av 5 i betyg
Postat av: Simon

Vi delade nästan ut samma betyg till Fantastic BEast and Where to Find Them. Jag velade mellan 2,5 och 3. Tror en del står och faller på J.K Rowlings manus som är rätt svagt. Det är ju trots allt hennes första filmmanus, så man kanske får tänka på det viset. Det fanns dock en hel del glimtar av någoting mycket bra där inne. Hon är förjävla kreativ.

Svar: Jo, det kändes som att det fanns en väldigt avsaknad av dialog. Men självklart ska hon ha cred för att det ändå är hennes första, trots att jag ändå tycker att man ska leave it be!

2017-01-17 @ 18:26:41
Postat av: Lena

Jag älskar att läsa recensioner om Fantastic Beast för alla är verkligen i två olika läger, antingen gillade man den inte alls eller så tokgillade man den. Kan faktiskt förstå dig för du gillade inte heller Harry Potter och faktiskt en stor del var massa ljusglimtar från den film och bokserien med. Som till exempel skurkarna etc, de nämns även i Harry Potter även om dem egentligen inte får veta mycket alls om dem. Personligen älskade jag dem, och även vidundrena som jag gillade mer i denna serien än i Harry Potter för att just det är dem mindre som ingen känner igen om man inte läst Fantastic Beasts skolboken, men även där, gillade man inte Harry Potter har man säkert inte läst den boken som bara nästan supernördarna har läst.

Så nyfiken på La La Land men även helt rädd för den, för den är höjd till skyarna och klassas som musikal men har även sett musikalvärldens diskutioner att dem inte alls håller med om att den skall klassas som det, även där en riktigt intressant diskussion :P

Svar: Ja - jag har läst Harry Potter böckerna faktiskt, och dem tyckte jag självklart om mer än filmerna. Mest på grund av Remus Lupin, även fast han också är fantastisk i filmerna. Men mitt största problem var ändå att den inte förklarade någonting överhuvudtaget. Jag förstår om man inte förklarar något om det är kanske.. en uppföljare - alla förutom den första Harry Potter-filmen liksom - men om det är en första film, och man som sagt inte läst den där skolboken, då tycker jag att man ändå måste fördjupa sig. Förklara handlingen, utveckla karaktärerna!

Nej, tycker inte heller riktigt att La La Land är en musikal. Utifrån det jag sett av andra musikaler, har den här inte riktigt samma känsla! Men den är fortfarande ändå väldigt värd att se. Den är väldigt mysig!

2017-01-17 @ 20:42:31
Postat av: Karin

Jag har sett fram emot La La Land jättelänge så kul att du tyckte om den. Känns plötsligt bra då, haha! Fantastic... tyckte jag inte jättemycket om. Tyckte nästan mest om Colin Farrell av allt.