Filmrecension | jackie

Det här är vad Natalie Portman ska göra. Precis som Helen Mirren när hon spelade Elizabeth, precis som Meryl Streep när hon spelade Margaret Thatcher. Det är här, i dessa koncentrerade filmer, man ser talang. Det är här man ser hur Hollywood har slösat bort Portman genom att lägga henne i Thor, eller i Star Wars till och med. I den här filmen kommer Portman upp i samma nivå som tidigarenämnda Mirren och Streep, och är värd all Oscarhype som dessa även fick för deras motsvarande filmer. Jackie är verkligen det mästerverk som Natalie Portman behövde för att visa upp sin talang, för hon briljerar som Jackie Kennedy.

Vad vi får följa är egentligen först och främst hur Jackie hanterar sin makes mord, men även hur hon berättar om det för en journalist. Vi får höra om skjutningen, begravningen - allt - och det blir så rått. Så personligt. Så äkta. Ett perfekt på detta är i slutet av filmen, när Jackie beskriver musikalen Camelot och att USA aldrig kommer få uppleva det igen. Ett Camelot, alltså. Det blir en otroligt fin berättelse om John F. Kennedy's fru efter hans död, när hon försöker hantera sorg och ilska samtidigt som hon öppnar upp om deras inte-så-perfekta relation. Filmen Jackie är nästintill perfekt på grund av detta, på grund av dess känslor samt äkthet, och detta inträffar just på grund av Natalie Portman. För det är hon som leverar, det är hon som är känslorna.

Postat av: Seriespaning

Är själv nyfiken på att se denna och blev ännu mer intresserad nu. Håller med lite om Portman i Hollywood, förstår dock att man gärna är med i Star Wars (haha, hade jag varit, starwars-nörd.. ;-)) men tyckte hon mest känes malplacerad där. Gillar henne fortfarande mest i Garden State, finns dock mkt andra filmer där hon är jättebra också..som Black Swan eller Leon för den delen :-)

Svar: Hon passar jätte bra i draman ja! Där man verkligen får se hennes talang. Är jätte sugen på hennes nyutkomna "A Tale..." film som hon själv regisserade!

2017-01-24 @ 12:44:28
Postat av: Flisan

sv: det är vi verkligen två om hehe :P

måste ta och se denna :)

2017-01-24 @ 20:16:47
Postat av: Lena

Jag är så osäker på om jag vill se denna eller inte haha velar hela tiden, har läst negativa recensioner och så kommer din upp och då vill jag se den igen för vi brukar ha samma smak när det gäller denna typ av film :P

Svar: Den är jätte kort, bara 90 minuter, så tycker verkligen det är värt det! Jackie är en väldigt personlig biografi, så jag förstår varför det kan komma lite negativa recensioner. Jag älskade det dock, självklart, haha!

2017-01-24 @ 21:55:39
Postat av: Saras serieblogg

Story of kvinnors life: Att bli undervärderade. Hon fick väl dock en Oscar för Black Swan, så hennes talang har väl inte varit helt bortslösad ;)