Temavecka #4: 1800-talet med victoria

 
«Every inch a Queen»
 
Fjärde temadagen - över hälften, och jag tänker självklart tipsa om Victoria. Utgångspunkten idag är 1800-tal och som tur är, utspelar sig Victoria under det bästa århundrandet. Om ni har missat den här serien, följer ni inte min blogg. För det här är ungefär allt jag pratar om! Serien handlar i alla fall om den brittiska drottningen Victoria - och ska följa henne genom hennes liv, om jag har förstått rätt. Säsong ett har sin säsongsfinal om två veckor - men som tur är har den redan blivit förnyad till en andra säsong. Det här är en av mina favoritserie. Det blev den efter enbart ett avsnitt. När man haft en tuff vecka i skolan, kan man alltid längta till söndagskvällen - när man får sitta framför ITV och kolla på det senaste avsnittet av Victoria.
 
 
«Her country. Her heart. Her majesty»
 
Som namnet ger iväg, riktar den här filmen in sig på hennes ungdom och giftermål till Albert - till skillnad från Victoria som går igenom hela drottningens liv. The Young Victoria är en film som släpptes för sju år sedan, alltså 2009. I huvudrollen hittar vi Emily Blunt, som är en stor favorit, och i rollen som Albert hittar vi Rupert Friend. Den här filmen är en dramatisering - det erkänner den till och med i handlingen, men för mig - är den här precis lika lättsmält som serien. Vilket jag älskar! Om man ska jämföra (vilket man inte bör!) så är det enda som är bättre med den här kostymerna. Även fast det här är en stor favorit, så når den inte upp till Victorias nivåer. Men som sagt, ändå en fantastiskt film om den fantastiska drottningen.
 
 
Under den här veckan, kommer ett avsnitt komma upp varje dag som handlar om klassiker, jag har dock valt att använda det här med som "klassiskt" och kommer bland annat gå igenom perioddraman och filmatiseringar av klassiska böcker. Det här är en del av onsdagstemat och Karin, Elsa, Felicia och Sara kommer också skriva inom detta. Min twist är att hylla kvinnor, därför ska det handla om kvinnliga huvudroller i perioddraman och kvinnliga författare bakom böckerna. Här handlar det om 1800-tal, mer specifikt fantastiska Drottning Victoria.
Postat av: Tilda Barkselius

Jag är tyvärr både ny på din blogg och är en av de som aldrig hört talas om denna men ska se till att hålla utkik nu!!

Svar: Haha, väldigt bra serie i alla fall!
Emelie Karlsson

2016-09-29 @ 20:11:27
URL: http://tilda.vione.co
Postat av: Julia Svensson

Åh vill se!!

2016-09-29 @ 20:49:27
URL: http://juliasvenssons.se
Postat av: Elsa

Har velat se filmen jättelänge och vill även se serien efter allt bra du skrivit om den! :)

2016-09-30 @ 14:57:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: