Veckans bokrecensioner

1. The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde
År: 1890
Antal sidor: 255 (svenska)
Mitt betyg: 8/10

Mina tankar: Det här är alltså böckerna jag har läst den senaste veckan, den inledande boken var en klassiker av fantastiska Oscar Wilde, nämligen boken om Dorian Gray. Jag trodde inte alls boken skulle se ut såhär, då jag från filmen fått en uppfattning av att den skulle innehålla mer magi. Det var dock bra att den inte innehöll så mycket övernaturligt, och att den enda övernaturliga delen av boken faktiskt inte tog så mycket plats trots vikten. Man känner egentligen en enorm hatkärlek till den här boken när man läser den då den visar vad man lustar och vad man inte kan nå. Det enda negativa med min läsupplevelse var nog att jag inte satsade på den engelskspråkiga boken, annars är den här boken rent utav fantastisk.

2. Eleanor & Park av Rainbow Rowell
År: 2013
Antal sidor: 328
Mitt betyg: 7.5/10

Mina tankar: Jag älskade alla referenser till X-Men, och superhjältar i sig. Annars trodde jag inte alls att boken skulle se ut som den gjorde, jag trodde att det skulle vara en vanlig kärlekshistoria, vilket det verkligen inte var. En bok som började väldigt gulligt men växte till att bli hjärtkrossande, även fast den slutade relativt bra. Jag gillade verkligen karaktärerna och hur dom utvecklades, den här boken fick mig att vilja läsa mer och mer. Det enda jag nog skulle kunna klaga på, pyttelite, nu i efterhand är att boken tappade det "gulliga" efter ett tag, vilket dock kan ha varit meningen.

3. Let It Snow av John Green, Maureen Johnson och Lauren Myracle
År: 2008
Antal sidor: 352
Mitt betyg: 7.5/10

Mina tankar: Riktigt mysig bok, jag tyckte om alla dom tre berättelserna på helt olika sätt, även fast alla var väldigt bra. Vad jag gillade mest med den här boken var att alla berättelserna i princip innehåller samma personer och utspelar sig i samma område, att flocken av människor träffades i slutet var något som också uppskattades, även fast det blev lite rörigt. Den här boken fick mig dock att bli lite orolig över min relation till John Green, jag uppskattade verkligen hans del av boken, men jag fastnade inte, och han är en väldigt älskad författare. Så nu har jag börjat arbeta mig igenom alla hans böcker för att faktiskt se om jag tycker om honom eller inte. Boken var dock väldigt bra och berättelserna kompletterade varandra.

4. The Statistical Probability of Love at First Sight av Jennifer E. Smith
År: 2012
Antal sidor: 206 (svenska)
Mitt betyg: 8/10

Mina tankar: Nu är det så att jag älskar den här typen av böcker, jag älskar när två personer träffas och endast har några timmar tillsammans, men sedan rättar till det. Man vet precis vad som kommer hända, men man älskar det. Jag tycker även om att dom specifikt träffas på en flygplats och ett flygplan, för det är verkligen något man suktar efter i verkligheten. Ibland kunde tillbakablickarna i boken bli lite för många, men annars tilltalade verkligen The Statistical Probability of Love at First Sight mig. Karaktärerna var mysiga, precis som berättelsen.
Postat av: Karin

Jag älskade Dorian Gray. Ett sådant underbart språk. Fast jag läste den också på svenska. Men det kändes som de kunde få över det fina språket till svenska.

Svar: Ja, faktiskt! Språket var ovanligt bra för att vara en svensk version!