Pompeii (2014)

Pompeii (2014) Kit Harington, Emily Browning Action, Adventure, Drama Betyg: 6.5/10 

 

"In the darkness you could hear the crying of women, the wailing of of infants and the shouting of men. Some prayed for help, others wished for death. But still more imagined that there were no gods left, and that the universe was plunged into eternal darkness"

 

Jag är ärrad för livet. Även fast filmen i sig inte behövde mer arbete och en längre speltid för att kunna bygga upp storyn och karaktärerna mer. Det är berättelsen som fångar en, den riktiga händelsen. Jag har en väldigt blandad åsikt om denna film, som skulle kunnat blivit en succé om dom bara lade ner mer tid på det. Missförstå mig inte, filmen var underhållande och början var väldigt bra. 

 

Det som egentligen var felet med denna film var att allt gick för snabbt. Med en speltid på 98 minuter hann man inte riktigt leva sig in i Pompeii, eller Pompeji som man stavar det i Sverige. I jämförelse till Rom var Pompeji en lugn stad, även fast staden, med sin befolkning på ungefär 20 000 människor, var ett handelscentrum. I utgrävningen har dom hittat saker som tillsammans återspeglar hur rikt affärslivet i staden var. Inristat på väggarna står det "vinst är lycka" och "vinst är välkommen" vilket ganska väl sammanfattar hur invånarnas affärsmässiga inställning var. 

 

Jag som är väldigt intresserad av det antika Rom och allt som följer, skulle gärna vilja att denna film, som sagt, var mer välarbetad. Eftersom skådespelarna och specialeffekterna faktiskt var väldigt bra så blir jag nästan irriterad på hur dom hanterade denna film. Vad gick fel? 

 

Sedan tycker jag det är konstigt hur dom faktiskt porträtterar händelsen, runt 1 500-2 000 personer dör egentligen, och det är pågrund av att dom vet vad som kommer hända, 90% av befolkningen flyr staden. Men i filmen så dör i princip alla, och ingen har ens en tanke på att Vesuvius kommer få ett utbrott. 

 

Annars är detta en underhållande och sorglig film baserad på en inte alls underhållande, men sorglig händelse. 

 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: